بررسی کاربردی بداهه نوازی های آزاد بر اساس سونات های متودیک جورج فیلیپ تلمان
نویسندگان
چکیده
سنت بداهه پردازی آزاد یکی از جذاب ترین موضوعات برای دنبال کنندگان اصول اجرای موسیقی قدیم به ویژه موسیقی دوره باروک است. اعمال این نوع از بداهه پردازی در مورد قطعاتی مربوط به دوره خاص نیازمند دانش و نگرشی است تا نوازنده را قادر سازد، بدون خارج شدن از اصول و سلیقه همان دوره به بداهه پردازی بر اساس ساختار موسیقی اقدام کند. برای درک اصول، مفاهیم و حس موسیقیایی دوره ای که مربوط به سال ها قبل است، موسیقی شناسان بیشتر منابع اولیه (شامل نت های موسیقی و نوشته های تئوریک) به جای مانده را اساس کار خود قرار دادند. دوازده سونات متودیک تلمان برای فلوت یا ویلن به همراهی باسو کنتینو که توسط جورج فیلیپ تلمان نوشته شده از جمله این منابع و از مهمترین منابع مطالعاتی برای بداهه پردازی آزاد است که در این نوشته مورد مطالعه قرار گرفته و تلاش شده تا با طبقه بندی هر نت و یا جمله براساس نقشی که در قطعه موسیقی ایفا می کند و همچنین پرهیز از رسیدن به جوابی واحد و در عوض آن نشان دادن راه های مختلف بداهه پردازی بر اساس ایده های مشابه، خواننده بتواند اطلاعات کاربردی نسبت به این موضوع بدست بیاورد.
منابع مشابه
بررسی کاربردی بداهه نوازیهای آزاد بر اساس سوناتهای متودیک جورج فیلیپ تلمان
سنت بداهه پردازی آزاد یکی از جذاب ترین موضوعات برای دنبال کنندگان اصول اجرای موسیقی قدیم به ویژه موسیقی دوره باروک است. اعمال این نوع از بداهه پردازی در مورد قطعاتی مربوط به دوره خاص نیازمند دانش و نگرشی است تا نوازنده را قادر سازد، بدون خارج شدن از اصول و سلیقه همان دوره به بداهه پردازی بر اساس ساختار موسیقی اقدام کند. برای درک اصول، مفاهیم و حس موسیقیایی دورهای که مربوط به سالها قبل است، مو...
متن کاملارایه ی راهکار هایی برای بداهه نوازی با متر آزاد وثابت برگرفته از آثار کلاسیک تار نوازی
هدف کلی نگارنده ازاین پژوهش یافتن متدی کلاسه بندی وفرمولیزه شده برای ترویج بداهه نوازی بین نوازندگان سازایرانی وبیان اهمیت اکتساب دربداهه نوازی است چراکه اعتقادرایج دربین نوازندگان وجامعه ی موزیسین ایرانی براصل عدم اکتساب دربداهه نوازیست که این اعتقادبرخلاف اعتقادشخصی نگارنده بوده ودرپژوهش حاضرباذکرروشهای کسب مهارت دربداهه نوازی سعی شده است تاحدودزیادی اصل اکتساب دربداهه نوازی اثبات شود.ازاهداف...
بررسی تطبیقی چهار اثر بداهه نوازی در دستگاه نوا
بداهه نوازی یکی از اصلی ترین شیوه های اجرا در موسیقی دستگاهی ایران است. هر بداهه نواز با بهره گیری از دانش موسیقایی خویش (آنچه از گذشتگان و استادان خود آموخته است) و قدرت خلاقیت خود، در هر اجرا اثری نو می آفریند. در این جستار، چهار اثر بداهه نوازی را مورد تحلیل قرار داده ایم که هر سه در دستگاه نوا اجرا شده اند: 1- نوا، سه تار: ابوالحسن صبا 2- قافله سالار، سه تار: محمدرضا لطفی 3- پرند، سه تار...
15 صفحه اولارزشیابی دوره های پودمانی دانشگاه جامع علمی کاربردی بر اساس نیازسنجی بازار کار
هدف این پژوهش ارزشیابی دورههای پودمانی دانشگاه جامع علمی کاربردی بر اساس نیازسنجی بازار کار بود. روش پژوهش توصیفی – پیمایشی و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مراکز علمی - کاربردی شهر زاهدان (N= 2540) در سال تحصیلی 1391-1390 بود که از میان آنها 315 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته گردآوری و به کمک روشهای آمار استنباطی تحلیل شد. نتایج نش...
متن کاملتاثیر آموزش با شیوه بداهه پردازی بر مهارت های نگارشی کودکان آسیب دیده شنوایی
Background: The purpose of present study is to investigate the impact of using view improvisation method on improving writing skills of hearing impaired children. Methods: The statistical population was consist of all the deaf students of primary schools (fourth and fifth grade) in 91-92 academic year in Varamin province, 82 people in 8 classes , the age range was between 10 to 13 and they had...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
نشریه هنرهای زیبا- هنرهای نمایشی و موسیقیناشر: پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران
ISSN 2228-6012
دوره 2
شماره 41 2011
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023